Wednesday, March 16, 2011

Ketam Nipah Pikat Ketarap Kemaman


Mahal: Jenahak yang ditewaskan menggunakan umpan sotong seekor

Kemaman: Ketarap merupakan sejenis ikan berwarna hijau yang cantik apabila dinaikkan oleh pemancing. Warnanya yang hijau akan menjadi semakin kehijauan apabila ianya mati. Bentuk fizikalnya yang sasa dengan mempunyai rahang yang kuat serta gigi taring ternyata menjadikan ianya spesies yang banyak mendiami kawasan karang yang lembut dan batu tinggi. Spesies ini merupakan spesies yang menjadikan haiwan bercengkerang seperti ketam, siput dan kepah sebagai diet utamanya. Karang yang lembut juga menjadi salah satu makanannya kerana apabila setiap kali perutnya dibelah, sisa makanan ini sering dijumpai di dalam perutnya.
Setelah mendapat satu panggilan daripada seorang kenalan penulis yang merupakan seorang tekong yang bijak mengesan lubuk ketarap maka penulis mengajak bersamakrakan-rakan untuk memancing ketarap. Aziz, Yunus dan Chot bersetuju untuk sama-sama memancing dengan sasaran utama ialah memburu ketarap. Tiga rakan penulis ini belum pernah lagi merasa tarikan ganas spesies berwarna hijau tersebut.
Setibanya di jeti Bukit Kuang Kemaman kami disambut mesra oleh Riduan, beliau merupakan seorang tekong yang masih muda lagi tetapi ternyata bijak mengesan dasar berbatu tinggi yang dihuni oleh ketarap. Beliau sebenarnya jarang memSbawa pemancing kerana lebih selesa memancing sendirian tetapi apabila diminta oleh rakan-rakan rapat beliau mengalah juga. Umpan utama iaitu ketam nipah hidup awal-awal lagi sudah ditempah oleh Riduan untuk dijadikan umpan.


Besar: Chot (kiri) dan Yunus menunjukkan ketarap saiz besar yang beliau tewaskan

Apabila tiba di lubuk pertama iaitu yang dinamakan Karang Baru, masing-masing menurunkan umpan. Perambut yang sesuai digunakan ialah sepanjang dua depa yang berkekuatan 80 hingga 100 paun. Perambut kasar perlu digunakan untuk mengelakkan putus bergesel dengan batu kerana ketarap akan segera menyelinap masuk ke dalam batu sebaik sahaja memakan umpan. Yunus yang pertama memancing dengan penulis membuat satu sentapan kuat apabila jorannya ditarik oleh ikan. Bengkok joran beliau tetapi sekejap sahaja mangsa berjaya ditarik ke atas, seekor ketarap skala 2.5 kilogram(kg) menjadi habuan beliau. Selang beberapa ketika tekong yang berada di hadapan berjaya menewaskan ketarap skala 3 kg menggunakan koyan. Lama menanti, kami dikejutkan apabila joran Aziz melambung ke dalam air ditarik ikan, nasib baik ia diikat tetapi ikan berjaya meloloskan diri. Selain ketarap, cermin, kerapu dan tambak banyak dinaikkan menggunakan umpan hirisan sotong.


Strike serentak yang diterima oleh Chot(kiri) dan Aziz. Chot dengan ketarap 4 kg manakala Aziz ketarap 2 kg.


Menjelang petang kami singgah di Karang Domat yang berdasarkan pengalaman saya di sini biasanya dihuni oleh ketarap bersaiz besar. Tanpa menunggu lama, Chot dan Aziz menerima sentapan serentak dari dasar. joran Chot bengkok maksima ke bawah hingga hujungnya mencecah air, manakala Aziz perlahan-lahan mengarau kekilinya. Berkat kesabaran dan pengalaman Chot akhir berjaya menewaskan sekor ketarap hampir 5 kg, tersenyum puas pensyarah muda Institut Perguruan ini manakala Aziz berjaya menewaskan ketarap 2 kg. Selepas itu kami berjaya menaikkan lagi enam ekor ketarap di sini. Lubuk ini merupakan lubuk terbaik yang dihuni ketarap kerana pada trip-trip yang lepas ianya tidak pernah menghampakan.


Hijau: Rafik dengan ketarap pada kunjungan lepas


Pada waktu malam kami menghabiskan masa dengan mencandat sotong memandangkan sekarang musim sotong. Apabila berpuas hati dengan sotong, kami meminta tekong tekong melabuhkan sauh di kawasan tukun untuk memburu jenahak, tambak, gerong belang dan cermin yang banyak mendiami kawasan tukun. Jenahak dan gerong belang lebih senang dipancing menggunakan umpan sotong segar seekor yang baru dicandat. Setiap kali memancing di tukun simen, jenahak jarang mengecewakan kami semua. Sesungguhnya perairan Kemaman merupakan satu lokasi menarik sekiranya pemancing ingin memburu ketarap bersaiz besar, apa yang penting tekong mesti cekap mengesan lubuk ketarap. Setakat ini rekod ketarap 6.3 kg yang dinaikkan oleh saya belum berjaya ditewaskan oleh rakan-rakan.

No comments:

Post a Comment